Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/32023
Title: Πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητας νηπιαγωγών ως προς τη διδασκαλία της αναπτυξιακής Φυσικής Αγωγής
Authors: ΠΑΡΑΣΧΟΠΟΥΛΟΣ, ΙΩΑΝΝΗΣ
Advisor: Αθανασούλα-Ρέππα, Αναστασία
Keywords: Πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητας;αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή;προσχολική αγωγή
Issue Date: Oct-2016
Abstract: Βασικό θεωρητικό πλαίσιο της παρούσας μελέτης αποτέλεσαν οι αρχές, τόσο των αναπτυξιακά κατάλληλων πρακτικών, οι οποίες διατυπώθηκαν από το N.A.E.Y.C. και εξειδικεύτηκαν από τους (Copple & Bredekamp, 2011), όσο και της αναπτυξιακής Φυσικής Αγωγής, που αναφέρονται στη μελέτη του Gallahue (2002). Ωστόσο, εξαιτίας του γεγονότος ότι η Φυσική Αγωγή στην προσχολική εκπαίδευση διδάσκεται μόνο από νηπιαγωγούς, δημιουργείται το ερώτημα κατά πόσο οι επιλογές τους συνάδουν με το παραπάνω θεωρητικό πλαίσιο. Λαμβάνοντας υπόψη ότι ο κυριότερος προσδιοριστικός παράγοντας των επιλογών ενός εκπαιδευτικού είναι οι πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητάς του (Bandura, 1982, σελ.123), βασικός σκοπός της παρούσας εργασίας είναι η διερεύνηση δύο μεταβλητών: α) της αναπτυξιακής καταλληλότητας των επιλογών των νηπιαγωγών στα πλαίσια του γνωστικού αντικειμένου της Φυσικής Αγωγής και β) των πεποιθήσεων αυτοαποτελεσματικότητας των εν λόγω εκπαιδευτικών ως προς τη διδασκαλία της αναπτυξιακής Φυσικής Αγωγής. Στα πλαίσια του δειγματοληπτικού ερευνητικού σχεδιασμού αντιπροσωπευτικού δείγματος, συγκροτήθηκε δείγμα με νηπιαγωγούς της νήσου Λέσβου, μέσω της απλής τυχαίας δειγματοληψίας. Για τη συγκέντρωση των δεδομένων αναπτύχθηκε ένα εργαλείο, το οποίο ελέγχθηκε ως προς την εγκυρότητα και την αξιοπιστία του. Παράλληλα, μέσω της παραγοντικής ανάλυσης αναδείχθηκαν τρεις παράγοντες για τη μεταβλητή των επιλογών και δύο για τη μεταβλητή των πεποιθήσεων αυτοαποτελεσματικότητας. Στα πιο σημαντικά ευρήματα συγκαταλέγονται ο υψηλός βαθμός αναπτυξιακής καταλληλότητας του τρόπου που οι νηπιαγωγοί της νήσου Λέσβου διδάσκουν τη Φυσική Αγωγή, καθώς και οι υψηλές πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητας που εμφανίζουν ως προς τη διδασκαλία της αναπτυξιακής Φυσικής Αγωγής. Επιπρόσθετα, αναδείχθηκε μία ισχυρή θετική συσχέτιση μεταξύ των δύο προαναφερομένων μεταβλητών, καθώς και ότι ο βαθμός αντιλαμβανόμενης επάρκειας αποτελεί ισχυρό παράγοντα επίδρασης στον τρόπο διδασκαλίας του εν λόγω γνωστικού αντικειμένου. Εξαίρεση αποτελεί η προτίμηση των συμμετεχόντων στο ελεύθερο παιχνίδι αντί των δομημένων κινητικών προγραμμάτων, στοιχείο που δε συνάδει με τις αρχές τις αναπτυξιακής Φυσικής Αγωγής. Ωστόσο, βρέθηκε ότι οι συμμετέχοντες που δήλωσαν ότι δίνουν έμφαση στην χρήση δομημένων κινητικών προγραμμάτων άσκησης, εμφάνισαν υψηλότερες πεποιθήσεις αυτοαποτελεσματικότητας ως προς τη διδασκαλία της αναπτυξιακής Φυσικής Αγωγής. Ίσως η ενίσχυση των συγκεκριμένων πεποιθήσεων, μέσω προγραμμάτων επαγγελματικής ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, μπορεί να συνεισφέρει στην αύξηση της χρήσης των δομημένων προγραμμάτων άσκησης. Όμως, το συγκριμένο ερευνητικό ζήτημα ξεφεύγει από τα όρια της παρούσας μελέτης και θα μπορούσε να αποτελέσει αντικείμενο διερεύνησης μελλοντικών ερευνών.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
paraschopoulos.pdfΚυρίως σώμα διπλωματικής εργασίας2.33 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.