Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/25230
Title: ΣΧΕΔΙΟ ΜΑΡΚΕΤΙΝΓΚ ΓΙΑ ΤΟΝ ΤΟΥΡΙΣΜΟ ΤΗΣ ΝΗΣΟΥ ΚΕΑΣ
Authors: ΠΑΠΑΕΥΑΓΓΕΛΙΟΥ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ
Issue Date: 16-Oct-2013
Abstract: Περίληψη Μέσα στα πλαίσια της ραγδαίας ανάπτυξης της τεχνολογίας, του έντονου ανταγωνισμού μεταξύ των τουριστικών προϊόντων και παραγωγών και βέβαια της ελληνικής και παγκόσμιας οικονομικής κρίσης, προέκυψε η ανάγκη εφαρμογής του μάρκετινγκ στις τουριστικές επιχειρήσεις. Το ίδιο συμβαίνει και με τους τουριστικούς προορισμούς, οι οποίοι μεταξύ άλλων πρέπει να διασφαλίσουν τη ροή τουριστών προς αυτούς, να αναπτύξουν νέα τουριστικά προϊόντα και υπηρεσίες, να προσθέσουν αξία και ποιότητα στη τουριστική τους προσφορά και να διαχειριστούν τους φυσικούς τους πόρους υπό το πρίσμα της αειφορίας. Το σχέδιο μάρκετινγκ αποτελεί ένα επιστημονικά τεκμηριωμένο εργαλείο, βάσει του οποίου ένας τουριστικός προορισμός προσδιορίζει το προϊόν που προσφέρει, την αγορά στην οποία δραστηριοποιείται, αναλύει εναλλακτικούς τρόπους διανομής και προώθησής του και διαμορφώνει την τιμολογιακή πολιτική του. Επειδή η τουριστική ζήτηση προσανατολίζεται πλέον στον τουριστικό προορισμό, παρουσιάζεται επιτακτική η ανάγκη για την εκπόνηση ενός σχεδίου μάρκετινγκ για τη νήσο Κέα (Τζια), που μπορεί να αποτελέσει οδηγό για την περαιτέρω τουριστική της ανάπτυξη. Η παρούσα διπλωματική εργασία παρουσιάζει ένα σχέδιο μάρκετινγκ για το νησί της Κέας, με βασικές προϋποθέσεις για την εκπόνησή του τον σαφή προσδιορισμό, τη συλλογή και την ερμηνεία στοιχείων και ιδιαιτεροτήτων από το πολύπλοκο περιβάλλον που την περιβάλλει. Η εκπόνηση του σχεδίου μάρκετινγκ έχει στόχο να βοηθήσει τη νήσο Κέα  να αναδειχθεί ως ένας τουριστικός προορισμός τεσσάρων εποχών, προβάλλοντας ιδιαίτερα τις πλούσιες, μοναδικές και εναλλακτικές μορφές τουρισμού που υπάρχουν και μπορούν να αναπτυχθούν στο νησί. Περιεχόμενα Ευχαριστίες ……………………………………………..…………..…………… 3 Περίληψη …………………………………………………..…..…………...…… 5 Summary ……………………………………………………..………………….. 7 Περιεχόμενα ………………………………………………..….………………… 9 Ευρετήριο εικόνων ……………………………………...……..………….…….. 13 Ευρετήριο πινάκων …………………………………….…………..…….……… 15 Ευρετήριο διαγραμμάτων ……………………………….………………………. 17 Εισαγωγή ………………………………...……………………………………… 19 Κεφάλαιο 1ο: Θεμελιώδεις Θεωρητικές Έννοιες …………..…..…… 21 1.1 Βασικές έννοιες του τουρισμού ………………………...………...…..……. 21 1.1.1 Ορισμοί του τουρισμού …………………………..………..……. 21 1.1.2 Τα είδη τουρισμού ………………………….…………...………. 24 1.1.3 Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του τουρισμού ……….……..……. 26 1.1.4 Οι επιπτώσεις του τουρισμού ………………….………..…….… 31 1.2 Βασικές έννοιες του τουριστικού προϊόντος και του τουριστικού                   μάρκετινγκ  ………………………………………………………….……… 32 1.2.1 Το τουριστικό προϊόν και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά των τουριστικών υπηρεσιών ………..………………………….………… 32 1.2.2 Η έννοια και ο ορισμός του τουριστικού μάρκετινγκ ………….... 34 1.2.3 Η σημασία και ο ρόλος του μάρκετινγκ στον τουρισμό ……….... 36 1.2.4 Φορείς που ασχολούνται με την δραστηριότητα του μάρκετινγκ . 38 1.2.5 Αποδέκτες του τουριστικού μάρκετινγκ ………..……..………… 40 1.3 Βασικές έννοιες του τουριστικού σχεδίου μάρκετινγκ …………….…….. 41 1.3.1 Η έννοια και ο ορισμός του τουριστικού σχεδίου               μάρκετινγκ ………………..……………………..…………….….…. 41 1.3.2 Κατηγορίες τουριστικών σχεδίων μάρκετινγκ ………..….…..…. 42 1.3.3 Διαδικασία εκπόνησης σχεδίου μάρκετινγκ …..………….……... 43 1.4 Βασικές έννοιες του τουριστικού προορισμού …………..…….…………. 49 1.4.1 Το εννοιολογικό περιεχόμενο του τουριστικού προορισμού ….... 49 1.4.2 Το μάρκετινγκ του τουριστικού προορισμού ………...…………. 51 1.4.3 Η αναγκαιότητα του μάρκετινγκ τουριστικών προορισμών ..…… 52 1.4.4 Φορείς μάρκετινγκ τουριστικού προορισμού ……………....…… 53 1.4.5 Destination μάρκετινγκ organizations ………..………...……….. 54 1.4.6 Στάδια ανάπτυξης ενός τουριστικού προορισμού …...…..……… 56 1.4.7 Η εικόνα του προορισμού (destination branding) ………..…..…. 58 1.4.8 Οι τρόποι προώθησης και η συστηματική προβολή ενός τουριστικού προορισμού …………………………...……………..… 59 1.4.9 Συνεργασία με κατοίκους, κρατικούς και ιδιωτικούς φορείς και               επιχειρήσεις ………………………..…….………………………….. 60 1.4.10 Προβλήματα και δυσκολίες στην εφαρμογή των σχεδίων τουριστικού μάρκετινγκ …………………...……………..………………….. 60 1.4.11 Τουριστικό μάρκετινγκ σε νησιωτικούς προορισμούς …..…..….. 62 1.4.12 Καθορισμός του ύψους του μάρκετινγκ budget ……….…..….… 63 1.5 Οι Οργανισμοί Τοπικής Αυτοδιοίκησης και ο ρόλος τους στον                       τουρισμό ……..…………………………………………………..………….. 64 1.5.1 Αρμοδιότητες α΄ βαθμού Ο.Τ.Α. και η σχέση τους με τον            τουρισμό ……………………………………………………..….…….… 64 1.5.2 Αρμοδιότητες β΄ βαθμού Ο.Τ.Α. και η σχέση τους με τον                τουρισμό ………………………………………………………...………. 66 Κεφάλαιο 2ο: Η Νήσος Κέα (Τζια) – Δευτερογενής Έρευνα στο Νησί της Κέας ………………………..…………….………………………... 69 2.1 Γεωγραφική τοποθέτηση και γενικές πληροφορίες …………..…....… 69 2.2 Περιοχές της Κέας ………………..………………….………………… 71 2.3 Η ιστορία της Κέας ………………..…..……………………………….. 74 2.4 Οι φυσικοί πόροι της Κέας (Τζιώτικη φύση) ……………..…..……… 76 2.5 Κλίμα ……..……………..………………………………………...…….. 78 2.6 Οι Παραλίες της Κέας ……………..……………….…………….……. 78 2.7 Τα μονοπάτια του νησιού ……...………………….…………..……….. 81 2.8 Οι πολιτιστικοί πόροι της Κέας ………………..…..……………..…… 82 2.8.1 Οι Αρχαιολογικοί Χώροι ………….……………..……………… 83 2.8.2 Μνημεία και Κάστρα …………………….………..……....…….. 84 2.8.3 Μνημεία Νεότερης Εποχής …………………….……..….….….. 85 2.9 Τα Ναυάγια της Κέας …………………………..…….…………….….. 88 2.10 Η Τζιώτικη αρχιτεκτονική ……………..……..…………………..…… 89 2.11 Λαογραφία και Παραδοσιακές Εκδηλώσεις …….………………..….. 90 2.12 Γενικά κοινωνικά και οικονομικά στοιχεία ……………………….….. 93 2.13 Ο τουρισμός στην Κέα ………………..………………………...……… 95 2.14 Εγκαταστάσεις και υπηρεσίες στην Κέα ……………………………... 97 2.15 Δραστηριότητες ειδικών και εναλλακτικών μορφών τουρισμού στην                Κέα ………..…………………………………………………………….. 100 Κεφάλαιο 3ο: Μεθοδολογία και Αποτελέσματα Πρωτογενούς Έρευνας Τουριστικού Μάρκετινγκ ………………………….…..…...… 103 3.1 Στόχοι της έρευνας …………………………………………………..…. 103 3.2 Μέθοδος έρευνας ……………………………………………………….. 105 3.3 Διαδικασία – σχεδιασμός πλαισίου δειγματοληψίας ……...…………. 105 3.4 Μεθοδολογικά εργαλεία …………………………………………….…. 107 3.5 Ανταπόκριση στην έρευνα ……………………………………….…….. 108 3.6 Παρουσίαση αποτελεσμάτων πρωτογενούς έρευνας ……………...…. 109 3.6.1 Απαντήσεις Δημόσιων και Ιδιωτικών Φορέων, ιδιοκτητών καταλυμάτων και λοιπών επιχειρήσεων της νήσου Κέας ………...….…. 109 3.6.2 Απαντήσεις τουριστών που επισκέφθηκαν το νησί της Κέας …... 130 Κεφάλαιο 4ο: Ανάπτυξη Τουριστικού Σχεδίου Μάρκετινγκ για τη Νήσο Κέα ………………………………………………...……………..… 147 4.1 Δήλωση Αποστολής ……………………………………………...…….. 148 4.2 Ανασκόπηση αποτελεσματικότητας μάρκετινγκ ……………….……. 149 4.3 Στρατηγική ανάλυση …………………………………………………... 152 4.4 Αξιολόγηση Ανταγωνισμού …………………………………...……….. 160 4.5 Ανάλυση καταναλωτών ……………………………………….……….. 162 4.6 Στρατηγική επιλογή και κατεύθυνση ………………………….……... 163 4.6.1 Στόχοι μάρκετινγκ του νησιού της Κέας ………………………... 163 4.6.2 Στρατηγική μάρκετινγκ τουριστικού προορισμού Κέας ………... 165 4.6.3 Στόχευση στην αγορά ………………………………………...…. 167 4.7 Στρατηγική υλοποίηση ………………………………………………… 170 4.7.1 Προτάσεις σχετικά με το τουριστικό προϊόν ………………...….. 170 4.7.2 Προτάσεις σχετικά με την τιμή …………………………...……... 175 4.7.3 Προτάσεις σχετικά με τα κανάλια διανομής …………………..… 177 4.7.4 Προτάσεις σχετικά με το μίγμα προώθησης και προβολής …...… 180 4.7.4.1 Διαφημιστική εκστρατεία – καμπάνια …………………………... 181 4.7.4.2 Πρόγραμμα Προώθησης Πωλήσεων ……………………..…..…. 185 4.7.4.3 Πρόγραμμα Δημοσίων Σχέσεων ………………………………… 187 4.7.4.4 Πρόγραμμα Προβολής Μέσω Διαδικτύου ……….…..……….… 191 4.8 Κατάρτιση προϋπολογισμού των ενεργειών προώθησης ……………. 194 4.9 Αξιολόγηση και έλεγχος της αποτελεσματικότητας του σχεδίου μάρκετινγκ ……………………………………………………………… 195 Κεφάλαιο 5ο: Συμπεράσματα ………………………………...………….. 199 Βιβλιογραφία ……………………………………………………………..……... 203 Παράρτημα Α: Ερωτηματολόγια ………………………………………………... 213 Παράρτημα Β: Πίνακες και Διαγράμματα ………………………………………. 235 Παράρτημα Γ: Οι διαδρομές των μονοπατιών της Κέας ………………………... 247 Ανδριώτης, Κ. (2005), Τουριστική Ανάπτυξη και Σχεδιασμός, Αθήνα: Σταμούλης. Βαρβαρέσος Σ., Χριστίδου Α. (1999), Οργάνωση και Λειτουργία Οργανισμών και Φορέων του Τουρισμού, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Βαρβαρέσος Στ. (2000), Τουρισμός Έννοιες Μεγέθη Δομές, Β Έκδοση, Αθήνα: Προπομπός. Βαρβαρέσος, Στ. (2000), Μάνατζμεντ φορέων και Οργανώσεων, Πάτρα: Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο. Βαρβαρέσος, Στ. (2000), Τουρισμός. Οικονομικές Προσεγγίσεις, Αθήνα: Προπομπός. Βαρβαρέσσος, Σ. (1992), Μάρκετινγκ Εθνικών Οργανισμών Τουρισμού, Αθήνα: ΕΟΤ. Βασιλειάδης, Χ. (2003), Η Διοικητική και το Μάρκετινγκ των Τουριστικών Προορισμών, Αθήνα: Σταμούλης. Γεωργακόπουλος, Ν. (2004), Στρατηγικό Μάνατζμεντ, Αθήνα: Μπένου. Γρούτας, Γ. και Νικολαϊδης, Χ. (2000), Τουριστικό Μάρκετινγκ Φορέων, Οργανώσεων και Επιχειρήσεων. Πάτρα: ΕΑΠ. Γρούτας, Γ. και Νικολαίδης, Χ. (2000), Διαφήμιση, Δημόσιες Σχέσεις, Προώθηση Πωλήσεων στον Τουρισμό, Πάτρα: ΕΑΠ. σελ. 25 – 27, 29,30,31, 69,70,71, 73 – 76, 77-80, 88-90 . Ζώτος, Γ. (1992), Διαφήμιση. Σχεδιασμός και Λειτουργία στα Πλαίσια της Επιχείρησης, Θεσσαλονίκη: University Studio Press. Ηγουμενάκης, Ν. (1999), Τουριστικό Μάρκετινγκ, Αθήνα: Interbooks. Καλφιώτης Σ. (1978), Τουριστικό Μάρκετινγκ – Βασικές Αρχές, Αθήνα: Interbooks. Καραγιάννης, Σ. και Έξαρχος, Γ. (2006), Τουρισμός – Τουριστική Οικονομία, Ανάπτυξη, Πολιτική, Ηράκλειο: Κέντρο Τεχνολογικής Έρευνας Κρήτης. Καραχοντζίτης, Δ. και Κομνηνάκης, Μ. (1994), Το Μάνατζμεντ της Τουριστικής Επιχείρησης, Θεωρία και Πρακτική Προσέγγιση, Αθήνα: Γαλλαίος. Κοκκώσης, Χ. και Τσάρτας, Π. (1999), Τουριστικός Τομέας, Ανάπτυξη και Περιβάλλον στον Τουρισμό, Πάτρα: ΕΑΠ. Κομίλης, Π. και Βαγιονής, Ν. (1999), Τουριστικός Σχεδιασμός: Μέθοδοι και Πρακτικές Αξιολόγησης. Αθήνα: Εκδόσεις Προπομπός. Kotler P. (2000), Μάρκετινγκ μάνατζμεντ. Ανάλυση – Σχεδιασμός – Υλοποίηση και Έλεγχος. Αθήνα: Εκδόσεις Interbooks. Kotler, P. and Keller Κ. (2006), Μάρκετινγκ Μάνατζμεντ, δωδέκατη έκδοση, Αθήνα: Κλειδάριθμος. Κούτουλας Δ., (2001) Ο θεωρητικός προσδιορισμός του τουριστικού προϊόντος ως βασική προϋπόθεση του τουριστικού μάρκετινγκ, Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Αιγαίου,  σελ.66-71, 116–117, 155, 176. Λαγός Δ. (2005), Τουριστική Οικονομική, Αθήνα: Κριτική, σελ. 40, 42-45, 107. Πετρέας Χ, (1991), Τουριστικό Marketing, Αθήνα: Εκδόσεις Γαλαίος. Πρωτοπαπαδάκης, Ι. (2003), Τουριστικό Μάρκετινγκ, Αθήνα: Σταμούλης, σελ. 293-294. Σαρσέντης, Β. (1996), Επιχειρησιακή Στρατηγική και Πολιτική, Αθήνα: Ε. Μπένου, σελ.247. Σιώμκος, Γ. Ι. (1994), Συμπεριφορά καταναλωτή και στρατηγική μάρκετινγκ, σελ. 24, Αθήνα: Σταμούλης. Σιώμκος, Γ. (2004), Στρατηγικό Μάρκετινγκ, Αθήνα: Σταμούλης. Σπιλάνης Γ. και Βαγιάννη Ε. (2000), Βιώσιμος Τουρισμός και Φέρουσα Ικανότητα σε Ευαίσθητα Νησιωτικά Οικοσυστήματα. Σπιλάνης, Γ. (1993), Νησιωτική ανάπτυξη και δίκτυα συνεργασίας των νησιών της Ευρωπαϊκής Κοινότητας. Τόπος. Σπυράτος, Π. Α. (2005), Η φέρουσα ικανότητα της περιοχής υποδοχής, Κέντρο Επιχειρηματικής και Τεχνολογικής Ανάπτυξης Ιονίων Νήσων. Στάγκος, Μ. και Κυδωνιάτης, Φ. (2007), Ανοιχτό ΜΒΑ, Τα Μυστικά της Διοίκησης Επιχειρήσεων. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα Α.Ε. Τσάρτας, Π. (1996), Τουρίστες, Ταξίδια, Τόποι: Κοινωνιολογικές Προσεγγίσεις στον Τουρισμό. Αθήνα: Εξάντας. Τσάρτας, Π. (2003), Εκπαιδευτικές Τεχνικές στον Τουρισµό, Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήµιο, Εθνικό Πρόγραµµα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών του Υπουργείου Εργασίας. ΥΠΕΧΩΔΕ – ENVIPLAN, Χωροταξικό Σχέδιο Περιφέρειας Νότιου Αιγαίου, Α΄ Φάση, Τόμος Ι, 1999. ΦΕΚ Α΄ 114/8-7-2006 Κύρωση του Κώδικα Δήμων και Κοινοτήτων. ΦΕΚ Α΄21 Π.Δ. 30/96 Κώδικας Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης. Φρίγκας, Γ. (2005), Διαφήμιση και μάρκετινγκ στο διαδίκτυο, Αθήνα: Κριτική. Φωτόπουλος Σ. και Κ. και Συνεργάτες Ε.Ε. (2006), Σχέδιο Χωρικής και Οικιστικής οργάνωσης ανοιχτής πόλης (ΣΧΟΟΑΠ) Δήμου Κέας, Στάδιο Ά: Ανάλυση- Διάγνωση-Προοπτικές. Χατζηνικολάου, Ε. (1995), Η τουριστική προβολή σε επίπεδο νομού, Αθήνα: ΕΕΤΑΑ, σελ.175. Χρήστου, Ε. (2000) Τουριστικό Μάρκετινγκ Φορέων, Οργανώσεων και Επιχειρήσεων: Αρχές και Φιλοσοφία Εθνικών και Περιφερειακών Σχεδίων Μάρκετινγκ. Πάτρα: εκδ. Ε.Α.Π, τόμος Β, σελ. 13, 16, 86. Χρήστου, Ε. (2005) Ξενοδοχειακό Μάρκετινγκ, Στρατηγικός Σχεδιασμός και Εφαρμογές, 4η Έκδοση, Θεσσαλονίκη: ΤΕΙ Θεσσαλονίκης, Σχολή Διοίκησης και Οικονομίας, Τμήμα Τουριστικών Επιχειρήσεων. Χρήστου, Ε. και Καραμανίδης, Ι. (2002), Αρχές Τουριστικού Marketing, 2η έκδοση, ΤΕΙ Θεσσαλονίκης.
Appears in Collections:ΔΤΕ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File SizeFormat 
PAPAEVAGGELIOU ARISTOTELIS.zip1.27 MBUnknownView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.