Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/20134
Title: Φαινόμενα εκφοβισμού και θυματοποίησης ανάμεσα σε μαθητές του δημοτικού σχολείου : οι αντιλήψεις των εκπαιδευτικών δασκ'αλων τάξης - ειδικοτήτων της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
Authors: ΧΑΪΔΩ ΜΠΑΜΠΗ
Issue Date: 2007
Abstract: ΠερίληψηΟ εκφοβισμός και η θυματοποίηση, που λαμβάνει χώρα ανάμεσα σε μαθητές στο χώρο του σχολείου, συνδέεται στενά με την ομαλή εξέλιξη του παιδιού στο κοινωνικό περιβάλλον, καθώς μπορεί να έχει βραχυπρόθεσμες αλλά και μακροπρόθεσμες αρνητικές επιπτώσεις για την ψυχο- κοινωνική ανάπτυξη των μαθητών. Σχεδόν αγνοημένες ερευνητικά είναι οι αντιλήψεις των Ελλήνων εκπαιδευτικών ως προς το ανωτέρω ζήτημα, παρόλο που, όπως αναδεικνύεται από τα ερευνητικά δεδομένα, παίζουν σημαντικό ρόλο τόσο στην ελαχιστοποίηση των εκφοβιστικών συμπεριφορών από πλευράς των «θυτών» όσο και στην ενδυνάμωση - υποστήριξη των μαθητών «θυμάτων». Επιδιώκοντας να καλύψουμε αυτό το ερευνητικό έλλειμμα, διερευνήσαμε τις αντιλήψεις των εκπαιδευτικών, σε σχέση με τρεις άξονες του φαινόμενου: α) τη σοβαρότητα του προβλήματος, β) τον τρόπο που προσδιορίζουν τα χαρακτηριστικά του, γ) την πρόληψη (πρωτογενές επίπεδο πρόληψης) και την αποτροπή της περαιτέρω ανάπτυξης και εξέλιξης του φαινόμενου (δευτερογενές επίπεδο πρόληψης). Επιπλέον διερευνήθηκαν οι διαφοροποιήσεις που υπεισέρχονται με βάση τα δημογραφικά στοιχεία σε σχέση με τους παραπάνω άξονες.Τα αποτελέσματα της έρευνας έδειξαν:α) Οι εκπαιδευτικοί φαίνεται να αμφιβάλουν ως προς τη σοβαρότητα του προβλήματος.β) οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι: Ο εκφοβισμός εκδηλώνεται κυρίως ομαδικά, ενώ το «θύμα» είναι συνήθως μοναχικό. Ο εκφοβισμός επιτρέπει στο «θύτη» να νιώθει δυνατός. Ο εκφοβισμός συμβαίνει στις λιγότερο επιτηρούμενες περιοχές του σχολείου και κυρίως στο προαύλιογ) Οι εκπαιδευτικοί δε θεωρούν δική τους ευθύνη την ανίχνευση και έγκαιρη διάγνωση των περιστατικών θυματοποίησης (πρωτογενές επίπεδο πρόληψης), αλλά θεωρούν τους ίδιους τους μαθητές, καθώς και τους γονείς τους υπεύθυνους να ενημερώνουν το σχολείο, για να γνωστοποιούν τα εν λόγω περιστατικά. Όσο για την αποτροπή του φαινόμενου (δευτερογενές επίπεδο πρόληψης), δείχνουν να έχουν μία διάθεση για υποστήριξη – παρέμβαση, μόνο όμως, όταν τα περιστατικά υποπίπτουν στην αντίληψή τους.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
%CE%9C%CE%A0%CE%91%CE%9C%CE%A0%CE%97%20%CE%A7%CE%91%CE%99%CE%94%CE%A9.pdf1.87 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.