Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/20125
Title: Το ψυχολογικό κλίμα της τάξης σε σχέση με τις διαπροσωπικές σχέσεις παιδιών σχολικής ηλικίας
Authors: ΦΟΥΚΑ ΦΙΛΟΘΕΗ
Issue Date: 2007
Abstract: ΠΕΡΙΛΗΨΗΟι διαπροσωπικές σχέσεις, είναι πολύ σημαντικές καθώς παίζουν καθοριστικό ρόλο στην εξέλιξη και στην κοινωνική - ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών.Η παρούσα διπλωματική εργασία διαπραγματεύεται τις διαπροσωπικές σχέσεις παιδιών σχολικής ηλικίας σε σχέση με το ψυχολογικό κλίμα της τάξης. Ειδικότερα διερευνώνται: α) ο βαθμός ικανοποίησης από το ψυχολογικό κλίμα της τάξης β) οι εκτιμήσεις των παιδιών σχετικά με τις διαπροσωπικές σχέσεις στο σχολείο και γ) οι σχέσεις ανάμεσα στις παραμέτρους του ψυχολογικού κλίματος και στις διαπροσωπικές σχέσεις μέσα στη σχολική τάξη.Για τη συλλογή των δεδομένων της έρευνας, χρησιμοποιήθηκε η κλίμακα «το Ερωτηματολόγιο της Τάξης μου» («My Class Inventory») των B. Fraser, G. Anderson και H. Walberg, σε μετάφραση και προσαρμογή για την ελληνική γλώσσα από τον Ηλία Γ. Ματσαγγούρα, και για τη διερεύνηση των διαπροσωπικών σχέσεων μεταξύ των μαθητών εντός της σχολικής τάξης, χρησιμοποιήθηκε το ερωτηματολόγιο του Stevens, V., De Bourdeaudhuij, I. and Van Oost, P. (2000). Η κυρίως στατιστική ανάλυση που πραγματοποιήθηκε ήταν έρευνα στην οποία χρησιμοποιήθηκε τεστ συνάφειας Spearman Rho Correlation. Αυτή η επαγωγική ανάλυση εφαρμόστηκε για τον εντοπισμό ομοιοτήτων μεταξύ των ομάδων κατηγορικών μεταβλητών αλλά και των συνόλων τους. Το δείγμα της ερευνάς μας απαρτίζονταν από εκατό μαθητές, ηλικίας δέκα έως δώδεκα χρόνων, της Ε´ και της ΣΤ´ τάξης του δημοτικού σχολείου. Από τους μαθητές τα αγόρια αποτέλεσαν το 56%, ενώ τα κορίτσια το 44%. Η μέση ηλικία τους ήταν τα 10,92 χρόνια.Το σημαντικότερο εύρημα όσο αφορά τις αλληλεπιδράσεις των παιδιών μεταξύ τους είναι ότι τα παιδιά για όλες τις παραμέτρους αυτής της κατηγορίας εμφανίζουν θετικές αλληλεπιδράσεις μεταξύ τους και υπάρχει γενική ικανοποίηση των παιδιών από το ψυχολογικό κλίμα της τάξης.Επίσης οι διαπροσωπικές σχέσεις των μαθητών απεικονίζονται ως πολύ καλές, και ειδικότερα σε καταστάσεις που δεν αφορούν αποκλειστικά τις διαδικασίες μάθησης. Παρά τον ανταγωνισμό που υπάρχει μέσα στην τάξη, στη μεταξύ τους επαφή τα παιδιά μοιράζονται τα ενδιαφέροντα τους και διασκεδάζουν αρκετά μαζί. Παρατηρείται πως όλοι οι μαθητές αποδίδουν εξίσου στην παραδοτέα ύλη, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα να μειώνονται τα συναισθήματα ανταγωνισμού και ζήλιας ανάμεσα στους «πρώτους» μαθητές και στους λιγότερο αποδοτικούς.Έτσι καταλήγουμε στο συμπέρασμα ότι το φιλικό κλίμα ενισχύει τη φιλία μεταξύ των παιδιών κάνοντας τα νιώθουν τους συμμαθητές τους ως συμπληρωματικά και όχι ως ανταγωνιστικά στοιχεία, με ελάχιστες βέβαια εξαιρέσεις. Με αυτόν τον τρόπο προάγεται σε σημαντικό βαθμό η διαδικασίας της μάθησης με ευεργετικά αποτελέσματα για τους μαθητές.Τα αποτελέσματα της συγκεκριμένης έρευνας εκτός από τις άμεσες εκπαιδευτικές εφαρμογές που έχουν, μπορούν να βοηθήσουν στον παιδαγωγικό τομέα (με την παροχή βοήθειας στους γονείς για τη δημιουργία μη ανταγωνιστικού κλίματος), και να συμβάλουν ουσιαστικά στην μελλοντική πορεία του παιδιού.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
%CE%A6%CE%9F%CE%A5%CE%9A%CE%91%20%CE%A6%CE%99%CE%9B%CE%9F%CE%98%CE%95%CE%97.pdf717.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.