Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/19242
Title: Ποιότητα και Διασφάλιση Ποιότητας στην εξ Αποστάσεως Ανώτατη Εκπαίδευση Διερεύνηση ενός πλαισίου για την Ελλάδα
Authors: ΑΘΗΝΑ ΖΑΜΠΑΡΑ
Issue Date: 18-Jan-2009
Abstract: Η έννοια της ποιότητας είναι μια δύσκολη έννοια για να μελετηθεί. Είναι μιακοινή έννοια που χρησιμοποιείται καθημερινά από όλους τους ανθρώπους. Όλοιέχουν άποψη για το τι είναι ποιότητα. Αυτό όμως δεν σημαίνει ότι όλοι έχουν την ίδιαάποψη για το τι είναι τελικά η ποιότητα. Είναι δηλαδή μια υποκειμενική έννοια ηοποία σημαίνει διαφορετικά πράγματα για τον καθένα μας, και συνδέεται με τιςδιαφορετικές προσδοκίες, εμπειρίες και φιλοσοφίες που έχει ο καθένας μας. Έτσι, ηεπιστημονική διερεύνηση της έννοιας έχει να αντιπαλέψει τις κοινοτοπίες, τιςπροκαταλήψεις, τις υποσυνείδητες υποθέσεις που έχει ο κάθε άνθρωπος ότανερωτάται για την έννοια της ποιότητας. Ειδικά η έννοια της ποιότητας τηςεκπαίδευσης είναι πολύ σημαντική γιατί επηρεάζει όλη την κοινωνία και την πορείατου κόσμου γενικότερα.Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη της έννοιας της ποιότηταςκαι της διασφάλισης της ποιότητας στην ηλεκτρονική εξ Αποστάσεως ΑνώτατηΕκπαίδευση, με ιδιαίτερη αναφορά στις συνθήκες που επικρατούν στην Ελλάδα.Παρόλο που η χρήση των ΤΠΕ για την παροχή προγραμμάτων σπουδών από ταπανεπιστημιακά ιδρύματα της Ελλάδας είναι περιορισμένη μέχρι τώρα, κρίθηκεσκόπιμο να μελετηθεί το εν λόγω πεδίο λόγω του ότι η ανάπτυξη της τεχνολογίαςσυμβαδίζει με την ανάπτυξη της εξΑΕ, και θεωρούμε ότι σύντομα και η μορφή αυτήςεξΑΕ θα χρησιμοποιηθεί ευρύτατα στη χώρα μας, από όλων των ειδών φορείςπαροχής τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Επιπλέον, η ηλεκτρονική μάθηση είναισημαντική τόσο για την παραδοσιακή όσο και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση, και ωςεκ τούτου παρουσιάζει ένα γενικευμένο ενδιαφέρον.Για την επίτευξη του παραπάνω στόχου ακολουθούνται τα παρακάτω στάδια:μελετάται βιβλιογραφικά η έννοια της ποιότητας στην ανώτατη εκπαίδευση και ταανοικτά ερευνητικά ζητήματα που υπάρχουν. Στη συνέχεια μελετάται η έννοια τηςδιασφάλισης ποιότητας και η εφαρμογή συστημάτων διασφάλισης ποιότητας στηνανώτατη εκπαίδευση. Αναπτύσσεται η εκπαιδευτική πολιτική της ΕυρωπαϊκήςΈνωσης στο πεδίο αυτό, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στους φορείς που ασχολούνται μετην ποιότητα και τη διασφάλιση ποιότητας στην ηλεκτρονική μάθηση. Στο επόμενο8βήμα μελετώνται το σύστημα διασφάλισης ποιότητας του Ε.Α.Π. ως το μόνο φορέαπου παρέχει θεσμοθετημένα εξ αποστάσεως εκπαίδευση στην Ελλάδα, του νόμου3374/2005 για τη «Διασφάλιση Ποιότητας στην Ανώτατη Εκπαίδευση» στην Ελλάδακαι το Εγχειρίδιο Ποιότητας για την Ηλεκτρονική Μάθηση στην Ανώτατη Εκπαίδευσητης Ευρωπαϊκής Ένωσης των Πανεπιστημίων εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης(EADTU).Μέσα από τη σύγκριση των αξόνων και των κριτηρίων αξιολόγησης πουέχουν θεσπιστεί από την Α.ΔΙ.Π. βάσει του νόμου 3374/2005 και των αξόνων και τωνκρίσιμων παραγόντων του Εγχειριδίου Ποιότητας προκύπτει ως συμπέρασμα ηεπιτακτική ανάγκη για τη διεύρυνση του πλαισίου του συστήματος διασφάλισηςποιότητας που πρόσφατα θεσπίστηκε, ώστε να περιληφθούν και άλλοι παράγοντεςπου είναι ουσιαστικοί για την αξιολόγηση των προγραμμάτων εκπαίδευσης,ανεξάρτητα από τον τρόπο με τον οποίο παρέχονται (παραδοσιακή εκπαίδευση, εξαποστάσεως εκπαίδευση, μικτή μάθηση, ηλεκτρονική εξ αποστάσεως μάθηση).Επίσης, δεύτερο συμπέρασμα είναι ότι οι νέες συνθήκες και οι προκλήσεις της εποχήςτης Κοινωνίας της Πληροφορίας απαιτούν για ριζική αναδιαμόρφωση τηςλειτουργίας του ελληνικού συστήματος ανώτατης εκπαίδευσης. Το τρίτο συμπέρασμαπου εξάγεται είναι η ανάγκη για διενέργεια σοβαρών και βασισμένων στην θεωρίαερευνών στον τομέα της ποιότητας και της διασφάλισης ποιότητας στην(ηλεκτρονική) εξ αποστάσεως ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ZAMBARA%20ATHINA.pdf1.13 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.