Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/19017
Title: Η ΕΠΑΓΓΕΛΜΑΤΙΚΗ ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΤΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ. ΔΙΕΡΕΥΝΗΣΗ ΤΟΥ ΒΑΘΜΟΥ ΤΩΝ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΠΟΥ ΕΠΗΡΕΑΖΟΥΝ ΤΗ ΔΙΑΜΟΡΦΩΣΗ ΚΑΙ ΕΞΕΛΙΞΗ ΤΗΣ. ΜΙΑ ΕΡΕΥΝΑ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥΣ ΤΗΣ Α/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ ΣΤΗΝ ΠΕΡΙΟΧΗ ΛΑΡΙΣΑΣ
Authors: ΓΚΙΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΕΗΜΩΝ
Issue Date: 18-Jan-2009
Abstract: Η παρούσα εργασία συνιστά μια προσπάθεια προκειμένου να γίνει διερεύνηση του βαθμού των παραγόντων που επηρεάζουν τη διαμόρφωση και εξέλιξη της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών, επικεντρωμένη στις απόψεις των εκπαιδευτικών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης που υπηρετούν σε μια συγκεκριμένη γεωγραφική περιοχή της χώρας μας με έντονη αστική ανάπτυξη. Κάθε άνθρωπος έχει τη δική του προσωπική ταυτότητα που συναπαρτίζεται από το άθροισμα των αντιλήψεων που έχουμε για τον εαυτό μας. Τα συστατικά στοιχεία της ταυτότητας είναι η προσωπικότητα, η αυτοαντίληψη και η κοινωνική αλληλεπίδραση του ατόμου με το ευρύτερο φυσικό και ανθρωπογενές περιβάλλον. Ο άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να χρησιμοποιεί την επικοινωνία, τη γλώσσα, να εσωτερικοποιεί ρόλους, αξίες πρότυπα, να χρησιμοποιεί σύμβολα. Με βάση αυτή τη δυνατότητα και μέσα σε μια διαδικασία κοινωνικής αλληλεπίδρασης αναπτύσσει ταυτότητα. Η διαμόρφωση της ταυτότητας είναι μια πολυσύνθετη διαδικασία η οποία ξεκινά από τα πρώτα κιόλας χρόνια της ζωής του ατόμου και εξελίσσεται και διαφοροποιείται σε όλη τη διάρκεια της ζωής του. Η επαγγελματική ταυτότητα είναι ένα υποσύνολο της γενικής θα λέγαμε ταυτότητας και που ορίζεται ως ένα πλήθος πληροφοριών που σχετίζονται με το άτομο και το επάγγελμά που ασκεί. Υπάρχει ένα σύνολο παραγόντων που συνειδητά ή ασυνείδητα, θετικά ή αρνητικά, με διαφορετική βαρύτητα για κάθε άτομο και σε βάθος χρόνου, συνδιαμορφώνουν εξελικτικά την επαγγελματική εκπαιδευτική ταυτότητα των εκπαιδευτικών. Η εξελικτική πορεία μέσα από την οποία περνάει η διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας του εκπαιδευτικού είναι δυνατό να εντοπιστεί σε τρεις κυρίως φάσεις : α) τη βασική εκπαίδευση, β) τη διαδικασία επαγγελματικής ενσωμάτωσης και γ) την άσκηση των καθηκόντων κατά τη διάρκεια της θητείας του. Σε κάθε φάση διακρίνουμε υποφάσεις τις οποίες προσδιορίζουμε και περιγράφουμε ως προς το πώς είναι δυνατόν να επηρεάζουν τη διαμόρφωση της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών. Στη φάση της βασικής εκπαίδευσης διακρίνουμε τη σχολική εκπαίδευση και την τριτοβάθμια εκπαίδευση. Στη φάση της επαγγελματικής ενσωμάτωσης διακρίνουμε την αναμονή και αναζήτηση εργασίας, τον οργανωτικό σχεδιασμό και τις διαδικασίες ένταξης στην εκπαίδευση, τα συστήματα λήψης αποφάσεων και την εκπαιδευτική πολιτική. Τέλος στη φάση της άσκηση καθηκόντων διακρίνουμε την είσοδο στο επάγγελμα και τα στάδια εξέλιξης της καριέρας των εκπαιδευτικών, τους «επαγγελματιστές» και τους «λειτουργιστές» εκπαιδευτικούς, τις φάσεις επαγγελματικής εξέλιξης, την πολιτική επιλογής των εκπαιδευτικών, τη διαδικασία υποδοχής, την πολιτική επιμόρφωσης και ανάπτυξης των εκπαιδευτικών, την εισαγωγική επιμόρφωση, την πολιτική αξιολόγησης της απόδοσης των εκπαιδευτικών, την πολιτική παροχής ανταμοιβών των εκπαιδευτικών, τις συνθήκες εργασίας των εκπαιδευτικών, τις εργασιακές σχέσεις, την κουλτούρα του εκπαιδευτικού οργανισμού, τη συνεργατική κουλτούρα και κουλτούρα μάθησης, την ηγεσία και επαγγελματική ταυτότητα, την υποκίνηση, τα κρίσιμα γεγονότα στη ζωή του εκπαιδευτικού και τέλος τους εκπαιδευτικούς ως εκπαιδευόμενους. Στο ερευνητικό μέρος της εργασίας μας διερευνήσαμε αφ ενός το βαθμό των παραγόντων που επηρεάζουν τη διαμόρφωση και εξέλιξη της επαγγελματικής ταυτότητας των εκπαιδευτικών της Α/θμιας εκπαίδευσης της περιοχής Λάρισας, και αφ ετέρου διερευνήσαμε τους παράγοντες αυτούς σε σχέση με το φύλο, την ηλικία και τα χρόνια υπηρεσίας τους. Τα ευρήματα της έρευνας μας έδωσαν πολύτιμα στοιχεία που θα πρέπει να αξιοποιηθούν από όλους όσους ασχολούνται υπεύθυνα και συνειδητά με την εκπαίδευση. Η αποτίμηση των αποτελεσμάτων της έρευνας θα πρέπει να ληφθεί σοβαρά υπόψη από όλους εκείνους που σχεδιάζουν και υλοποιούν εκπαιδευτικές πολιτικές σε όλες τις βαθμίδες της εκπαιδευτικής ιεραρχίας, γιατί δίνουν μια ρεαλιστική εικόνα της βαρύτητας των παραγόντων έτσι όπως την βιώνουν οι εκπαιδευτικοί μέσα στην καθημερινότητα της σχολικής τους ζωής.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GINIS%20PANTELIS.pdf1.36 MBAdobe PDFView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.