Please use this identifier to cite or link to this item:
Title: Ο "εθνικός εαυτός" και οι "άλλοι" : οι εικόνες τους στο σχολικό εγχειρίδιο ιστορίας της Γ' γυμνασίου
Issue Date: 6-Nov-2008
Abstract: ΠΕΡΙΛΗΨΗΜε την παρούσα εργασία ερευνάται η εθνική αυτοεικόνα και ετεροεικόνα που προωθεί το πλέον πρόσφατο (εκδ. 2007) σχολικό εγχειρίδιο ιστορίας της γ´ τάξης τουγυμνασίου. Με δεδομένη τη στενή συνάρτηση του διδακτικού αντικειμένου της ιστορίας με τον τρόπο πρόσληψης του παρόντος, σκοπός της εργασίας είναι ναδιακριβωθεί αν τα σύγχρονα κοινωνικοπολιτικά δεδομένα σε εθνικό, ευρωπαϊκό και παγκόσμιο επίπεδο (υπαγωγή στο κοινό ευρωπαϊκό σύνολο, διευρυνόμενη ετερογένεια της ευρωπαϊκής κοινωνίας αλλά και ξενοφοβία και ρατσισμός απέναντι στο πολιτισμικά διαφορετικό) έχουν προκαλέσει διαφοροποιήσεις στον τρόπο προβολής του εθνικού εαυτού και των άλλων λαών και πολιτισμών στη σύγχρονη σχολική ιστοριογραφία. Για το λόγο αυτό επιχειρείται σύγκριση με το αμέσως προηγούμενο σχολικό εγχειρίδιο ιστορίας της ίδιας τάξης (εκδ. 1992). Η ανάλυση περιεχομένου κατέδειξε υπέρβαση της ρομαντικής περί έθνους εκδοχής του 19ου αιώνα και αναγνώριση του ιστορικού χαρακτήρα έθνους και εθνικής ταυτότητας καθώς και των πολιτισμικών, κοινωνικών και ιδεολογικών διαφοροποιήσεων του εθνικού σώματος. Παράλληλα εντοπίστηκε μικρότερος βαθμός εθνικού εκκεντρισμού και άρση του στερεοτύπου της μοναδικότητας και του ανάδελφου χαρακτήρα του εθνικού εαυτού, ο οποίος εμφανίζεται να αντλεί κύρος από την ένταξή του στις υπερεθνικές ενότητες των Βαλκανίων και της Ευρώπης και από το ρόλο που αναλαμβάνει σ' αυτές. Ακόμα επισημάνθηκε υιοθέτηση περισσότερο ´´ανοιχτών´´αναπαραστάσεων και συνακόλουθα, άμβλυνση της στερεότυπης προσέγγισης των παραδοσιακά ´´εχθρικών´´ εθνικών άλλων. Τέλος, το εγχειρίδιο χαρακτηρίζει έντονη ευρωκεντρική – δυτικοκεντρική οπτική και δυσκολία ουσιαστικής απομάκρυνσης από το στερεότυπο της ευρωπαϊκής ´´ανωτερότητας´´ και τη - λανθάνουσα πλέον αλλάυπαρκτή – διαδικασία αξιολόγησης των πολιτισμών ανάλογα με το βαθμό εναρμόνισής τους με το δυτικό πολιτισμικό πρότυπο.ABSTRACTThe present paper investigates the image of ´´national self´´ and the image of ´´others´´ promoted by the most recent school history course book (pub. 2007) for the3rd Secondary School grade. Given the close link between the tuition of history and the manner in which the present is perceived, the paper aims to ascertain whether thecontemporary sociopolitical state of affairs at national, European and global level (admission to the European family, the increasing heterogeneity of European society and even xenophobia and racism in the face of alien cultures) have caused changes in the way the Greek and other national images are projected in modern educational historiography. To this end, we attempt a comparison with the previous course book for the same grade (pub. 1992).The content's analysis revealed that we have moved on from the 19th – century romantic perception of the nation, recognizing the historical character of nation and national identity, as well as the cultural, social and ideological diversifications within the national body. In parallel, we identified a decrease in national eccentricity and the withdrawal of the stereotype of uniqueness and solitude of the national self, which appears to draw prestige from its inclusion in superanational Balkan and European unions and its role within these. We also note the adoption of increasingly ´´open´´ representations and a consequent moderation of the stereotypical approach to traditionally ´´hostile´´ foreign nations. Finally, the course book features an intensely ´´Eurocentic´´ perspective and appears to fail in the essential distancing from the European ´´superiority´´ stereotype and the now latent – but existent – assessment of cultures, which depends on the culture's degree of harmonization with the Western cultural model.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File SizeFormat 
KOLIONI%20VASILIKI.zip675.26 kBUnknownView/Open

Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.