Please use this identifier to cite or link to this item:
Title: Απόκτηση γλωσσικής επίγνωσης : ο βαθμός αξιοποίησης των πολυγραμματισμών και της διαπολιτισμικότητας απο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα
Issue Date: 6-Nov-2008
Abstract: ΠΕΡΙΛΗΨΗΗ παρούσα εργασία στοχεύει στην ανάδειξη των παραμέτρων που διέπουν τη διδασκαλία της νέας ελληνικής είτε ως πρώτης, είτε ως δεύτερης γλώσσας προκειμένου νακαταδειχθεί ο βαθμός αξιοποίησης των πολυγραμματισμών και της διαπολιτισμικότητας από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα για την απόκτηση γλωσσικής επίγνωσης.Αξιοποιώντας στοιχεία από την ελληνική και ξένη βιβλιογραφία διασαφηνίζω το «πώς» οι ελληνόπαιδες εκλαμβάνουν και ερμηνεύουν την οικονομική, κοινωνική, πολιτική, τεχνολογική πραγματικότητα των ημερών μας, γεγονός που αντανακλάται στο λόγο, προφορικό και γραπτό, που παράγουν τα άτομα αυτά σε περιπτώσεις του ευρύτερουκοινωνικού χώρου στον οποίο ζουν.Παρακολουθώντας τις εκπαιδευτικές ρυθμίσεις της πολιτείας μέσω των αναλυτικών προγραμμάτων διδασκαλίας της νεοελληνικής γλώσσας συνάγω συμπεράσματα για τη γλωσσική αγωγή των μαθητών/-τριών. Παράλληλα σε δείγμα 97 μαθητών/-τριών σε Λύκεια της περιοχής του Αργοστολίου και των Μεσοβουνίων και αντίστοιχα σε 20 καθηγητές τους διανέμω ερωτηματολόγιο που σχεδιάστηκε με άξονες και κριτήρια που με βοήθησαν στην ανάδειξη του βαθμού αξιοποίησης του θεωρητικού πλαισίου της εργασίας.Μέσω αυτής της ποιοτικής μεθόδου που χρησιμοποίησα καταλήγω στο συμπέρασμα που επιβεβαιώνει τις μέχρι τώρα μελέτες, πως η γλωσσική αγωγή, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες αρκετών εκπαιδευτικών, δεν ξεφεύγει από την παραδοσιακή κειμενοκεντρική μελέτη της γλώσσας και δεν ασπάζεται την ανάγκη διδασκαλίας σε όλους ανεξάρτητα από τις κοινωνικές, γνωστικές, γλωσσικές, γεωγραφικές ή όποιες άλλες ιδιαιτερότητές τους. Έτσι η αντιφατικότητα που διέπει αρκετές απαντήσεις, τόσο των μαθητών όσο και των καθηγητών, σχετικά με θέματα του θεωρητικού πλαισίου της εργασίας, επιβεβαιώνει το μικρό βαθμό προώθησης και αξιοποίησης τωνπολυγραμματισμών και της διαπολιτισμικότητας από το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Η γλωσσική επίγνωση κατάφερε να επηρεάσει επιστήμονες και εκπαιδευτικούς, όχι όμως την επίσημη εκπαιδευτική πολιτική.ABSTRACTThis thesis is aimed at highlighting the parameters that govern the teaching process of Modern Greek, either as a first or a second language, so as to show to what degree the Greek educational system makes use of multiliteracies and interculturalism for the purposes of language awareness acquisition.Following a thorough research in the Greek and foreign relevant literature I attempt to clarify how Greek students understand and interpret the economic, social, political and technological environment reflected in oral and written language that Greek students use in different situations in the social environment they live in.Furthermore, on the basis of a review of the school annual curriculums in the state regulations for the teaching of Modern Greek, I draw several conclusions regarding thelanguage education of students. In addition to bibliographical research, a questionnaire was distributed to a sample of 97 students in Lyceums in the greater area of Argostoli and Mesovounia (Kefallinia Island). In the meantime, a questionnaire was distributed to a sample of 20 Modern Greek language teachers. The teachers' questionnaire was specifically designed to include the main principles that I discuss in the theoretical part of this thesis.The qualitative research that I conducted helped me to conclude that indeed, as confirmed in all recent studies reviewed, language education, despite the efforts of a number of teachers, does not go beyond the traditional text-centered study of the language. Moreover, it seems that language education is not open to all students regardless of their social, cognitive, linguistic, geographical or other characteristics. Therefore, it follows that the inconsistency and contradiction noted in many responses in the questionnaires, by both students and teachers, regarding the theoretical issues discussed is a confirmation that multiliteracies and interculturalism is not sufficiently promoted and used in the Greek educational system. Despite the fact that language awareness is an issue that concerns both scientists and teachers it has not, as yet, influenced the Greek government policies on education.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
LAMPRI%20VASILIKI.pdf773.64 kBAdobe PDFView/Open

Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.