Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18882
Title: Σχολικές μονάδες πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης και εσωτερική εκπαιδευτική πολιτική [Cd-rom] : οι απόψεις των εκπαιδευτικών του Δήμου Νεάπολης Θεσσαλονίκης : [Διπλωματική διατριβή]
Authors: ΜΠΑΞΕΒΑΝΗ ΑΓΓΕΛΙΚΗ
Issue Date: 6-Nov-2008
Abstract: Οι διαρκώς μεταβαλλόμενες οικονομικές και κοινωνικές δομές παγκοσμίως, δημιουργούν πιέσεις στα εκπαιδευτικά συστήματα, ώστε να μετασχηματιστούν σε ευέλικτες δομές ικανές να ανταποκριθούν στα νέα δεδομένα. Στο προσκήνιο αυτών των προσπαθειών βρίσκονται η εκπαιδευτική μονάδα και ο ίδιος ο εκπαιδευτικός.Σ αυτό το πλαίσιο, οι προσπάθειες εκσυγχρονισμού και αναμόρφωσης του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος, λόγω του συγκεντρωτικού του χαρακτήρα, αδυνατούν να ανταποκριθούν με ευελιξία και να ικανοποιήσουν τις ιδιαιτερότητες των τοπικών κοινωνιών, στις οποίες ασκούν έργο οι εκπαιδευτικές μονάδες.Όμως και ο ρόλος των εκπαιδευτικών στις νέες συνθήκες μεταβάλλεται: οι εκπαιδευτικοί καλούνται πλέον να μετασχηματιστούν σε επαγγελματίες που θα κρίνουν, θα αξιολογούν, θα αξιοποιούν την εμπειρία τους και θα επιλύουν προβλήματα με τη λήψη ορθών αποφάσεων.Η παρούσα διπλωματική εργασία πραγματεύεται ένα επίκαιρο ζήτημα της διοίκησης της εκπαίδευσης, το ρόλο του συλλόγου διδασκόντων της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης ως φορέα διαμόρφωσης εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής. Στόχος της εργασίας αυτής ήταν η διερεύνηση των αντιλήψεων και των απόψεων των εκπαιδευτικών σχετικά με τον τρόπο οργάνωσης και τις πρακτικές που ακολουθούνται από το σύλλογο διδασκόντων δέκα εκπαιδευτικών μονάδων Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης του Δήμου Νεάπολης της Δυτικής Θεσσαλονίκης. Οι συμμετέχοντες ήταν οι εκπαιδευτικοί της κάθε σχολικής μονάδας, οι οποίοι αποτελούσαν το σύλλογο διδασκόντων.Η διπλωματική εργασία αποτελείται από το θεωρητικό μέρος και από το ερευνητικό μέρος. Στο θεωρητικό παρουσιάζονται οι εννοιολογικές αποσαφηνίσεις βασικών όρων, θεσμών και θεωριών, τα χαρακτηριστικά του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος και τα περιθώρια αυτονομίας της σχολικής μονάδας, τα όργανα διοίκησής της και τέλος, ο ρόλος του συλλόγου διδασκόντων ως φορέας διαμόρφωσης και άσκησης εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής.Στο ερευνητικό μέρος παρατίθεται η εμπειρική έρευνα, η οποία μεθοδολογικά εντάσσεται στο ποσοτικό παράδειγμα. Ήταν έρευνα επισκόπησης και οι πληροφορίες συγκεντρώθηκαν με ερωτηματολόγιο που περιελάμβανε κλειστές ερωτήσεις.Από την ανάλυση και την ερμηνεία των δεδομένων, συνοπτικά προέκυψαν τα παρακάτω αποτελέσματα: 1) Ο σύλλογος διδασκόντων είναι το θεσμικό όργανο, το οποίο εκτιμούν κυρίως οι εκπαιδευτικοί ότι μπορεί να αναλάβει τη διοίκηση του σχολείου, 2) οι σύλλογοι διδασκόντων λειτουργούν σύμφωνα με τις νομοθετικές ρυθμίσεις, διευθετώντας μέσω των συνεδριάσεων ζητήματα της καθημερινής λειτουργίας της σχολικής μονάδας, 3) οι εκπαιδευτικοί θεωρούν ότι τα άλλα θεσμικά όργανα διοίκησης του σχολείου δεν συμβάλλουν ουσιαστικά στη σωστή λειτουργία της σχολικής μονάδας, 4) προκύπτει η ανάγκη για συνεχή επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, και 5) η ανάγκη χορήγησης περισσότερων αρμοδιοτήτων στο σύλλογο διδασκόντων.Ανακεφαλαιώνοντας, φαίνεται, μελετώντας και τη θεωρία και την πράξη, ότι οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν ακόμη συνειδητοποιήσει τα όρια της σχετικής αυτονομίας που έχει ο σύλλογος διδασκόντων. Το αποτέλεσμα είναι η μη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του συλλόγου διδασκόντων, ώστε το σχολείο να μετασχηματιστεί σε φορέα διαμόρφωσης και άσκησης εσωτερικής εκπαιδευτικής πολιτικής.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MPAKSEBANI%20AGGELIKH.pdf1.65 MBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.