Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18880
Title: Αναζήτηση και καταγραφή απόψεων, προβληματισμών και στάσεων φιλολόγων, που υπηρετούν σε Γυμνάσια της Αθήνας, αναφορικά με την υλοποίηση της διαθεματικής προσέγγισης στο διάστημα 2001-2008 [Cd-rom] : [Διπλωματική διατριβή]
Authors: ΓΕΩΡΓΟΥΛΑ ΒΑΣΙΛΙΚΗΣ
Issue Date: 6-Nov-2008
Abstract: Τις τελευταίες δεκαετίες παρατηρούνται αλματώδεις αλλαγές σε όλους τους τομείς της επιστήμης, της τεχνολογίας και της πληροφορικής. Είναι αυτονόητο ότι αυτές οι αλλαγές επηρεάζουν και οφείλουν να επηρεάζουν την εκπαιδευτική πολιτική της κάθε χώρας και τη μορφή της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα παρακολουθεί τις αλλαγές και αξιοποιεί τα δεδομένα αποβλέποντας στην αποτελεσματικότητα, που χωρίς να παραβλέπει τον άνθρωπο και την καλλιέργειά του μέσα από ανθρωπιστικές επιστήμες, οραματίζεται τον ευαίσθητο και ικανό άνθρωπο που «προσαρμόζεται» στις νέες συνθήκες της επιδίωξης, απόκτησης, διαχείρισης και αξιοποίησης της γνώσης.Προς αυτή την κατεύθυνση το Ελληνικό Παιδαγωγικό Ινστιτούτο σχεδίασε το Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγραμμάτων Σπουδών, τα συνακόλουθα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και το ανάλογο εκπαιδευτικό υλικό. Σύμφωνα με το ΔΕΠΠΣ, το μοντέλο που κυριαρχεί στο εκπαιδευτικό μας σύστημα βασίζεται κυρίως στην αυτοτελή διδασκαλία των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων, μοντέλο που δεν εξασφαλίζει την απαιτούμενη «εσωτερική συνοχή» και την «ενιαία οριζόντια ανάπτυξη των περιεχομένων». Τα ΑΠΣ, όταν συνδεθούν οριζόντια, μπορούν να εξασφαλίζουν την επεξεργασία θεμάτων από πολλές οπτικές γωνίες ώστε να φωτίζονται πολυπρισματικά και να αναδεικνύεται η γνώση και η σχέση της με την πραγματικότητα.Αντικείμενο της παρούσας εργασίας είναι η μελέτη της στάσης και των αντιλήψεων των φιλολόγων για τη διαθεματική προσέγγιση των φιλολογικών μαθημάτων στο Γυμνάσιο καθώς η αποτελεσματική διδασκαλία και η αποτελεσματική μάθηση είναι σημαντικοί παράγοντες για την ανέλιξη της ποιότητας της εκπαίδευσης. Παράλληλα, προσδιορίζεται το καινούριο των ΔΕΠΠΣ και ΑΠΣ αναφορικά με την ολιστική προσέγγιση της γνώσης, οι μέθοδοι ενεργητικής απόκτησης της γνώσης και ως απόρροια, ανιχνεύονται οι ανάγκες των εκπαιδευτικών για επιμόρφωση.Ειδικότερα, το πρώτο μέρος της εργασίας αναφέρεται στο θεωρητικό πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής, όπως αυτό έχει αποτυπωθεί στη σχετική βιβλιογραφία. Στο δεύτερο μέρος προσεγγίζονται οι έννοιες «διαθεματικότητα», «διεπιστημονικότητα» και συναφείς με αυτές έννοιες και παρουσιάζεται η αναγκαιότητα διάχυσης της διαθεματικότητας στο ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα. Το τρίτο μέρος της εργασίας περιλαμβάνει τη μεθοδολογία, τους στόχους και την υπόθεση της έρευνάς και παρουσιάζονται τα ευρήματα, όπως αυτά προέκυψαν από την ανάλυση και ερμηνεία των δεδομένων των ερωτηματολογίων. Τέλος , η εργασία ολοκληρώνεται με το μέρος όπου περιλαμβάνονται η συνεκτίμηση των ευρημάτων και η διατύπωση των γενικών συμπερασμάτων που προέκυψαν βάσει ερωτηματολογίου. Βάσει αποτελεσμάτων της περιγραφικής αυτής έρευνας, διαπιστώνεται πως οι εκπαιδευτικοί δεν έχουν ξεκάθαρη εικόνα για το τι ακριβώς είναι η διαθεματικότητα, αν και γενικά η πλειοψηφία έχει θετική στάση για αυτή. Αυτό που χρειάζεται αρχικά είναι επιμόρφωση ουσιαστική και όχι θεωρητική και ει δυνατόν ενδοσχολική. Η επιμόρφωση μέσω θεωρητικής και βιωματικής διαδικασίας θα θωρακίσει τους εκπαιδευτικούς με τα ουσιώδη εφόδια για να χειριστεί με τον αποδοτικότερο τρόπο για τον ίδιο, τους μαθητές και την ευρύτερη κοινωνία την καινοτομία της διαθεματικότητας.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
GEORGOULA%20BASILIKI.pdf1.75 MBUnknownView/Open


This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.