Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18855
Title: Η έννοια της εμπειρίας στο έργο στων Mezirow και Jarvis [Cd-rom] : συγκριτική μελέτη : [Διπλωματική διατριβή]
Authors: ΣΟΦΙΑ ΜΠΑΚΟΓΙΑΝΝΗ
Issue Date: 6-Nov-2008
Abstract: Αντικείμενο της διπλωματικής είναι η συγκριτική μελέτη των απόψεων δύοπολύ γνωστών θεωρητικών της εκπαίδευσης ενηλίκων, του Jack Mezirow καιτου Peter Jarvis, αναφορικά με τον τρόπο που η εκπαίδευση ενηλίκων μπορεί νααναπτύσσεται δημιουργικά μέσα από την επεξεργασία των εμπειριών και τωνβιωμάτων. Πρόκειται για δύο μελετητές που δίνουν πολύ μεγάλη έμφαση στηνέννοια της εμπειρίας και στο ρόλο της στη μάθηση ενηλίκων, αφού αυτήαποτελεί δομικό συστατικό των θεωριών που έχουν αναπτύξει.H έννοια της εμπειρικής μάθησης άλλες φορές χρησιμοποιείται ως έναεννοιολογικό πλαίσιο και άλλες φορές ως μια τεχνική που εμπλέκει τουςενήλικες με τις προσωπικές τους εμπειρίες μάθησης. Η συγκεκριμένη μελέτηεστιάζει στα θεωρητικά μοντέλα και σχήματα των δύο μελετητών και όχι στιςεκπαιδευτικές μεθόδους που έχουν προτείνει για τη μάθηση ενηλίκων μέσα απότις εμπειρίες τους. Επιχειρείται να οριστεί η έννοια της εμπειρικής μάθησηςθεωρητικά μέσα από την επεξεργασία των θεωριών των Jarvis και Mezirow, μεστόχο την ανάδειξη της έμφασης και των περιορισμών που προκύπτουν από ταθεωρητικά μοντέλα που έχουν αναπτύξει οι δύο συγκεκριμένοι ερευνητές.Η μάθηση από την εμπειρία προκύπτει ότι είναι μία θεμελιώδης έννοια στηνμάθηση ενηλίκων. Αν και οι δύο μελετητές, οι Jarvis και Mezirow, κάνουν λόγογια την ύπαρξη και άλλων παραγόντων, που συμβάλλουν στην κατανόηση τηςεμπειρίας πέρα από τη λογική, δηλαδή στη φαντασία και στα συναισθήματα τωνεκπαιδευόμενων, ωστόσο τα θεωρητικά μοντέλα που περιγράφουν δίνουνέμφαση στη λογική σκέψη και εστιάζουν στο ρόλο και στη συμβολή τουστοχασμού, μια καθαρά διανοητική λειτουργία, για την επεξεργασία τηςεμπειρίας. Και οι δύο μελετητές θεωρούν την εμπειρία ως κίνητρο μάθησης καιδράσης, που αποκτά μεγάλη σημασία, όταν ενεργοποιεί το στοχασμό και ειδικάτον κριτικό στοχασμό.Από τη συγκριτική μελέτη των δύο αυτών αρκετά προβεβλημένων θεωρητικώντης εκπαίδευσης ενηλίκων προέκυψε ότι η εμπειρία μπορεί και πρέπει ναχρησιμοποιείται στη μαθησιακή διεργασία ωθώντας τους εκπαιδευόμενους ναστοχαστούν πάνω σε αυτήν και να μετασχηματίσουν τις αντιλήψεις και τιςπροηγούμενες γνώσεις τους, που αποδεικνύονται δυσλειτουργικές στηνκαθημερινότητά τους. στόσο, υπάρχει και μία άλλη διάσταση αξιοποίησης τηςεμπειρίας πέρα από την ορθολογική και στοχαστική. Πρόκειται για τησυναισθηματική διάσταση, τη «συνάντηση» των ατόμων με τις εμπειρίες τουςκαι την αξιοποίηση των αισθημάτων που δημιουργούνται από τις εμπειρίες πουβιώνουν τα άτομα.
Appears in Collections:ΕΚΠ Διπλωματικές Εργασίες

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MPAKOGIANNH%20SOFIA.pdf998.96 kBAdobe PDFView/Open


Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.