Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/18275
Title: Διερεύνηση παραγόντων που επηρεάζουν τις απαντήσεις των μαθητών σε θέματα φυσικών επιστημών της διεθνούς έρευνας PISA
Authors: ΑΠΟΣΤΟΛΟΠΟΥΛΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ
Issue Date: 2007
Abstract: ΠερίληψηΤα αποτελέσματα της διεθνούς έρευνας PISA του ΟΟΣΑ θεωρούνται αξιόπιστοι δείκτες της ποιότητας ενός εκπαιδευτικού συστήματος. Η Ελλάδα συμμετείχε σε όλους τους κύκλους του PISA (2000, 2003 και 2006) και οι επιδόσεις των ελλήνων μαθητών στους δύο πρώτους κύκλους1 ήταν ιδιαίτερα χαμηλές. Έρευνα, σε εθνικό πλαίσιο, η οποία θα στοχεύει στην ερμηνεία των χαμηλών αυτών επιδόσεων δεν έχει υλοποιηθεί, μέχρι σήμερα. Η παρούσα έρευνα περιορίζεται στις φυσικές επιστήμες και επιδιώκει να: ● διερευνήσει ποσοτικά και ποιοτικά τον βαθμό στον οποίο οι ερωτήσεις φυσικών επιστημών του γραπτού τεστ του PISA αποτιμούν έγκυρα τις γνώσεις και δεξιότητες των 15χρονων ελλήνων μαθητών● προσδιορίσει παράγοντες από τους οποίους εξαρτώνται οι επιδόσεις των ελλήνων μαθητών σε ερωτήσεις φυσικών επιστημών του PISA (φύλο, τύπος ερωτήσεων, πεδίο εφαρμογής της επιστήμης και επιστημονικές διαδικασίες)● προσδιορίσει παράγοντες, οι οποίοι να εξηγούν τις χαμηλές επιδόσεις των ελλήνων μαθητών στο PISAΣτο πλαίσιο της έρευνας δομήθηκε ένα γραπτό τεστ, το οποίο αποτελείτο από 14 ερωτήσεις φυσικών επιστημών PISA. Το τεστ συμπληρώθηκε από 106 μαθητές της Α´ λυκείου ενός δημόσιο σχολείο που θεωρείται από τα καλά σχολεία της χώρας. Στη συνέχεια, σε ένα δείγμα 20 εκ των παραπάνω μαθητών, διερευνήθηκε ο βαθμός αποτύπωσης των γνώσεων και δεξιοτήτων που ανέδειξαν οι ερωτήσεις PISA στο γραπτό τεστ σε σχέση με το επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων που ανέδειξαν οι ίδιες ερωτήσεις όταν η αξιολόγηση έγινε με συνέντευξη. Επιπλέον, διερευνήθηκαν και ορισμένοι παράγοντες που ενδέχεται να συνδέονται με τη χαμηλή επίδοση των ελλήνων μαθητών στις ερωτήσεις του PISA. Τα βασικά ευρήματα της έρευνας είναι:α) Tο γραπτό τεστ με τις ερωτήσεις φυσικών επιστημών του PISA, που χρησιμοποιήθηκε στην παρούσα έρευνα, δεν αποτυπώνει σε μεγάλο βαθμό τις γνώσεις και δεξιότητες που έχουν οι έλληνες μαθητές στις φυσικές επιστήμες.β) Παράγοντες που συνδέονται με τις επιδόσεις και, ως ένα βαθμό, εξηγούν τη χαμηλή επίδοση των ελλήνων μαθητών στο γραπτό τεστ με ερωτήσεις φυσικών επιστημών PISA εκπηγάζουν από τη διαφοροποίηση ανάμεσα σε συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του επιστημονικού αλφαβητισμού του PISA και τα αντίστοιχα χαρακτηριστικά του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος στις φυσικές επιστήμες.Οι παράγοντες αυτοί είναι:▪ οι σκοποί των ΠΣ φυσικών επιστημών του γυμνασίου σε σχέση με τα χαρακτηριστικά των «επιστημονικά εγγράμματων» μαθητών που αξιολογεί το PISA και η έλλειψη εξοικείωσης των ελλήνων μαθητών με τα δομικά χαρακτηριστικά του επιστημονικού αλφαβητισμού του PISA (επιστημονικές έννοιες, επιστημονικές διαδικασίες και πλαίσιο εφαρμογής)▪ οι απαιτήσεις σε γνώσεις και δεξιότητες των ερωτήσεων PISA και τα προβλεπόμενα από τα ΠΣ, τα διδακτικά εγχειρίδια και τις οδηγίες για τη διδακτέα ύλη▪ η μορφή και ο τύπος των ερωτήσεων PISA.1 Τα αποτελέσματα του PISA 2006 δεν έχουν δημοσιοποιηθεί ακόμα.
Appears in Collections:ΕΚΕ Διπλωματικές Εργασίες



This item is protected by original copyright



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.