Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/16668
Title: Η πνευματική ιδιοκτησία στην εποχή της ψηφιο-επικοινωνιακής βιομηχανίας (info-communication industry) : ρητορεία ή πραγματικότητα;
Authors: ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΛΕΑΡΧΟΥ ΚΟΝΔΥΛΟΓΙΑΝΝΗΣ
Issue Date: 23-Oct-2007
Abstract: Περίληψη:Στις αρχές του 21ου αιώνα ένα από τα πιο επίκαιρα θέματα είναι η προστασία της πνευματικής/διανοητικής ιδιοκτησίας και των συγγενικών δικαιωμάτων στη κοινωνία των πληροφοριών και της γνώσης. Στόχος της πνευματικής ιδιοκτησίας είναι η διασφάλιση ένος υψηλού επιπέδου προστασίας στο δημιουργό, η ενθάρρυνση των επενδύσεων στο τομέα της πολιτιστικής βιομηχανίας και η εξασφάλιση της ισσοροπίας μεταξύ των δικαιούχων και η ομαλότητα. Η προστασία αυτή εξυπηρετεί τον πολιτιστικό πλουραλισμό, γενικότερα την πολιτιστική διαχείριση και παραγωγή πολιτιστικών αγαθών, αφού ο δημιουργός συμβάλει με το έργο του στην πολιτιστική κληρονιμιά και τη συλλογική μνήμη της ανθρωπότητας.Η ευρεία χρήση του διαδικτύου ναι μεν έχει εισάγει την ανθρωπότητα σε μια νεα ψηφιο-επικοινωνιακή εποχή, παράλληλα ωστόσο απειλεί σοβαρά τα δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας και την εν γένει πολιτιστική διαχείριση των πολιτιστικών αγαθών. Η διεθνής και η ευρωπαϊκή κοινότητα εντόπισαν το πρόβλημα. Στη βάση αυτή σύνηψαν Συνθήκες και εξέδωσαν Οδηγίες σχετικά με την προστασία της πνευματικής ιδιοκτησίας κατά τη χρήση του διαδικτύου.Οι κανόνες όμως αυτοί δεν είναι πάντοτε αποδεκτοί από την κοινωνική πραγματικότητα. Νέα ρεύματα όπως ανοικτό λογισμικό και η ελεύθερη πρόσβαση σε ψηφιακά πολιτιστικά αγαθά, τα οποία χαρακτηρίζονται ως κοινόχρηστα, εμφανίζονται και επαναπροσδιορίζουν τις ισορροπίες σε νομοθετικό επίπεδο.Ο θεσμός της πνευματικής ιδιοκτησίας, παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει στο νέο ψηφιο-επικοινωνιακό περιβάλλον, είναι ανάγκη να εκσυγχρονιστεί και να ισχυροποιηθεί, προκειμένου μελλοντικά να παρέχει στους καλλιτέχνες κίνητρα για δημιουργία και παραγωγή έργων προς όφελος της πολιτιστικής κληρονομιάς και της πολυφωνίας.Η ανακατανομή των οικονομικών μεγεθών στη πραγματική και τη νέα οικονομία και οι τεράστιες τεχνολογικές δυνατότητες της ψηφιο-επικοινωνιακής εποχής δεν είναι πρωτόγνωρες, πάντα δε ρυθμίζονταν ή έγιναν προσπάθειες ώστε να αντιμετωπισθούν από το δίκαιο της πνευματικής ιδιοκτησίας. Η πολιτιστική πρόοδος δε σταμάτησε ποτέ. Η ίδια η αγορά και οι νέες τακτικές των δικαιούχων πνευματικής ιδιοκτησίας μπορούν να δώσουν λύσεις, είτε μέσω της on line διάθεσης έργων έναντι αμοιβής, είτε μέσω της ελεύθερης διακίνησης πολιτιστικών αγαθών στο δαιδίκτυο, χωρίς αυτά να μετατρέπονται σε κοινόχρηστα. Η κατανόηση των αρχών του γενικού δημοσίου συμφέροντος και η εξισορρόπηση από αυτές των αντικρουόμενων συμφερόντων μπορεί να οδηγήσει στην απρόσκοπτη πνευματική δημιουργία προς το συμφέρον όλων.
Appears in Collections:ΔΠΜ Διπλωματικές Εργασίες



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.