Please use this identifier to cite or link to this item: https://apothesis.eap.gr/handle/repo/16580
Title: Από την έρευνα κοινού στην μελέτη του μη κοινού : η περίπτωση του Εθνικού μουσείου εκπαίδευσης Δήμου Βέροιας
Authors: ΘΕΟΔΩΡΙΔΗΣ ΙΩΑΝΝΗΣ
Issue Date: 23-Oct-2007
Abstract: ΠΕΡΙΛΗΨΗΣτόχοι, μέθοδοι προσέγγισης ,κύρια συμπεράσματα εργασίαςΣΚΟΠΟΣΜε την παρούσα εργασία επιχειρείται η ανάδειξη και επισήμανση του ρόλου των διαδικασιών της έρευνας κοινού και μελέτης μη κοινού για την επίτευξη της στο μέγιστο βαθμό χρήσης ,νοηματοδότησης , αξιοποίησης του θεσμού «Μουσείο Εκπαίδευσης Δήμου Βέροιας» τόσο από τους πολίτες της τοπικής αλλά και από πολίτες της ευρύτερης κοινωνίας. Η πραγμάτωση μιας τέτοιας προοπτικής προϋποθέτει την οικοδόμηση της επικοινωνιακής στρατηγικής του θεσμού πάνω στη διαδικασία της έρευνας κοινού και της μελέτης του μη κοινού, δηλαδή της μελέτης όλων εκείνων των κοινωνικών ομάδων που για λόγους πολιτιστικούς ,κοινωνικούς, οικονομικούς ,και πολιτικούς υπολείπονται μιας ισότιμης και εποικοδομητικής πρόσβασης στα σύγχρονα μουσεία . Πολύ περισσότερο αφορούν μεγίστως ένα Μουσείο Εκπαίδευσης το οποίο εξ' ορισμού απευθύνεται σε μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας και το οποίο ενδεχομένως εγείρει ρεαλιστικώς ή τεχνητώς φραγμούς σε κοινωνικές ομάδες εκτός εκπαιδευτικής κοινότητας. Μέσω λοιπόν της έρευνας κοινού και της μελέτης του μη κοινού το Μουσείο Εκπαίδευσης μπορεί να συλλέξει πολύτιμες πληροφορίες για τη χαρτογράφηση της σύνθεσης υφιστάμενων ,δυνητικών και μη επισκεπτών ,ώστε κατά περίπτωση να διαμορφώσει ένα πολιτιστικό περιβάλλον και μια πολιτιστική εμπειρία ικανοποιητική για τις ανάγκες – επιθυμίες –αξιώσεις των διαφορετικών κοινών. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑΣτην προσέγγισή μας σε πρώτο επίπεδο κρίνουμε σκόπιμη την αναφορά όλων των πολιτικών ,κοινωνικών ,οικονομικών παραγόντων οι οποίοι ¨εξώθησαν¨ τα μουσεία σε μιακοινοκεντρική – επισκεπτοκεντρική αντίληψη βάσει της οποίας μετατόπισαν το κέντρο βάρους τους από τις παραδοσιακές λειτουργίες (συντήρηση, συλλογή, τεκμηρίωση,έκθεση)στη λειτουργία της επικοινωνίας, ώστε να προσεγγίσουν, και να ελκύσουν διαφορετικές κατηγορίες κοινού. Σε δεύτερο επίπεδο αναφέρουμε τη διαμόρφωση του νέουμουσειακού ήθους, και των αρχών που το διέπουν, παρουσιάζοντας παράλληλα αποτελέσματα ερευνών κοινού στον αγγλοσαξονικό και ελληνικό χώρο μέσω των οποίων προκύπτει το προφίλ του επισκέπτη και του μη επισκέπτη των σύγχρονων μουσείων .Σε τρίτο επίπεδο προβαίνουμε σε αναλυτική παρουσίαση του θεσμού του Μουσείου  Εκπαίδευσης (οντότητα, τοποθεσία, συλλογές, προγράμματα, δραστηριότητες) και της υφιστάμενης επικοινωνιακής πολιτικής του. Σε τέταρτο επίπεδο μέσω του βιβλίου επισκεψιμότητας και διεξαγωγής έρευνας κοινού καθορίζουμε το προφίλ του μέσου επισκέπτη και μη επισκέπτη του Μουσείου Εκπαίδευσης. Σε πέμπτο επίπεδο προτείνουμε κάποιες καινοτόμες μεθόδους προσέγγισης διαφορετικών κατηγοριών κοινού, μέσω των οποίων το Μουσείο μπορεί να καταστεί θεσμός ευχάριστος, θελκτικός για τους πολίτες της τοπικής και ευρύτερης κοινωνίας.ΠΡΟΣΔΟΚΟΜΕΝΑ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑΗ επισήμανση του καταλυτικού ρόλου των διαδικασιών της έρευνας κοινού και μελέτης μη κοινού ως δυναμικών επικοινωνιακών εργαλείων προσέγγισης διαφορετικών κοινών των μετανεωτερικών μουσείων .Παράλληλα η ανάδειξη μεθόδων επικοινωνιακής πολιτικής μέσω των οποίων το Μουσείο Εκπαίδευσης ¨διεγείρει¨ και αγκαλιάζει την κοινότητα ,ώστε τελικώς η τοπική και ευρύτερη κοινότητα να αγκαλιάσει με τη σειρά της το Μουσείο Εκπαίδευσης.
Appears in Collections:ΔΠΜ Διπλωματικές Εργασίες



Items in Apothesis are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.